در این مطلب با بررسی و معرفی 10 نکته بسیار مهم درباره بازی Dead Space Remake که میبایست پیش از تجربه این عنوان بدانید، همراه وبسایت گیم سیتی باشید.
بدون شک بازی Dead Space یکی از به یاد ماندنیترین آثار توسعه یافته در ژانر وحشت برای تمامی بازیکنها به شمار میرود. از این عنوان به همراه دو دنباله ساخته شدهاش به عنوان آخرین عناوین از نسل طلایی بازیهای این ژانر یاد میشود. از این رو احتمالا با شروع روند ساخت نسخههای ریمستر یا ریمیک آثار متعددی از عناوین متعلق به نسلهای پیشین صنعت ویدیوگیم، بسیاری از اشخاص در انتظار رونمایی نسخههای مشابه برای این سری بودند. این موضوع سرانجام در جریان سال گذشته رخ داد و به صورت رسمی از نسخه ریمیک بازی اول و فراموش نشدنی این مجموعه رونمایی صورت گرفت. این عنوان مورد انتظار در آینده نزدیک در دسترس بازیکنها قرار خواهد گرفت. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی 10 نکته بسیار مهم درباره بازی Dead Space Remake که دانستن آنها روی تجربه نهایی و میزان آشناییتان با پروژه اثر میگذارد، بپردازیم.
الهام گیری از بازی Resident Evil 2 Remake
برکسی پوشیده نیست که بازی Resident Evil 2 Remake نقطه عطفی برای تمامی عناوین Survival-Horor و همچنین پروژههای بازسازی شده محسوب میشود. بنابراین الهام گیری و پیروی از پروسه تولید یکی از محبوبترین آثار شرکت کپکام در جریان روند توسعه بازی Dead Space Remake چندان جای تعجب ندارد. رومن کمپوس اوریولا (Roman Campos Oriola)، یکی از کارگردانهای نسخه بازسازی شده بازی DS این موضوع را به صورت رسمی تایید کرده است. طبق گفتههای او، آنها با الهام گیری از روند تولید بازی RE 2 Remake سعی بر این داشتند تا با حفظ المانهای داستانی و متعهد ماندن به ریشههای نسخه ارجینال، یک اثر کاملا جدید را به بازیکنها تحویل دهند.
رومن اوریولا هدف اصلیشان را حفظ داستان منسجم و هیجان انگیز نسخه اصلی در کنار ارتقا جلوههای بصری، صداگذاری و سایر جوانب فنی اعلام کرده است. در مصاحبه با وبسایت VGC، اوریولا اطلاعات به خصوصی را در این مورد به اشتراک گذاشت. بخشی از صحبتهای او به شرح زیر است:
تعریفها و توصیفهای متعددی پیرامون اینکه یک پروژه ریمیک در اصل چه چیزی است، وجود دارد. اما این موضوع برای من استفاده از یک موتور بازی سازی جدید و ساخت بازی از ابتدا است. همچنین باتوجه به اینکه شما چه میزان از نسخه ارجینال را بازسازی میکنید، پروژهتان میتواند صرفا میتواند یک ریمیک ساده باشد یا به نسخه ریبوت کامل بدل شود. این دسته از توصیف و معنیها را میزان تعهد شما به اساس کلی بازی اصلی و داستان آن بستگی دارد. بهترین نمونهای که بتوانم در مورد آن صحبت کنم، بازی Resident Evil 2 Remake است.
در پروسه تولید این عنوان، تیم سازنده کاملا به داستان و المانهای نسخه اصلی متعهد بودهاند. اما آنها تغییرات مختلفی را در جلوههای بصری یا برخی المانهای گیم پلی بازی ایجاد کردند. با این وجود، از آنجا که اکثریت ویژگیهای نسخه اصلی به خصوص داستان را حفظ کرده بودند، این اثر یک ریمیک به شمار میرود. ما نیز تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا چنین کار مشابهی را در روند توسعه بازی Dead Space Remake انجام دهیم.
روایت داستانی بازی Dead Space Remake
یکی از مهمترین تفاوتهای بازی Dead Space Remake با نسخه ارجینال، چگونگی روایت داستان آن است. تیم بازی سازی Motive Stuido بارها اعلام کرد که هدف اصلی آنها حفظ اساس کلی داستان، ضمن ایجاد برخی تغییرات در نحوه روایت آن خواهد بود. آنها برای تحقق این هدف، برخی از صحنههای سینماتیک بازی را تغییر دادهاند و سعی بر این داشتهاند تا تمامی اتفاقات بازی را بیشتر از گذشته پیچیده کنند. نسخه ریمیک این بازی همچنین از ویژگی No-Cut Camera بهرهمند است. بنابراین بازی دیگر برای نمایش صحنههای سینماتیک متوقف نمیشود و روند کلی آن به صورت پیوسته رخ میدهد. مشخصا این شیوه داستان سرایی، تجربه این اثر را جذاب و هیجان انگیزتر خواهد کرد.
ماموریتهای فرعی نسخه ریمیک بازی Dead Space
همانطور که ذکر شد، قرار نیست بخش ماموریتها و داستان اصلی بازی در نسخه ریمیک دچار تغییر شود. با این وجود، تیم سازنده تصمیم گرفته است تا در این عنوان محتواهای جدیدی را در قالب ماموریتهای فرعی به جهان بازی اضافه کند. اینگونه به نظر میرسد که محتواهای جدید بازی Dead Space Remake فرصت آشنایی هرچه بیشتر با سایر شخصیتها را به بازیکنها میدهد. درصورتیکه به خاطر داشته باشید، اکثریت شخصیتهای فرعی در نسخه اصلی مدت زمان بسیار محدودی را در جریان بازی حضور داشتند و به خوبی فرصت معرفی یا آشنایی با آنها فراهم نمیشد. همچنین گفته میشود که ماموریتهای فرعی نسخه ریمیک سبب مشخص شدن سرنوشت شخصیت نیکول در جریان رویداد Outbreak خواهد شد. انتظار میرود که با اضافه شدن این دسته از محتواها، بازیکنها بتوانند بیشتر از قبل در مورد شخصیت دکتر کراس اطلاعات کسب کنند.
آیزاک کلارک، متفاوتتر و قابل درکتر از همیشه
یکی از بزرگترین تغییرات بازی Dead Space Remake این است که آیزاک کلارک، پروتاگونیست بازی دیگر یک شخصیت سایلنت نیست. بنابراین بازیکنها میتوانند مشابه با بازی دوم و سوم این مجموعه، صدای این شخصیت را بشنوند. آیزاک در جریان نسخه اصلی این عنوان، فاقد صدا بود و بازیکنها مکالمات او با دیگر شخصیتها را به صورت متن مشاهده میکردند. در نسخه ریمیک گانر رایت (Gunner Wright) مجددا امر صداپیشگی شخصیت آیزاک کلارک را برعهده گرفته است. طبق اعلام این صداپیشه، پروتاگونیست بازی بیشتر از همیشه در انجام مکالمات فعال است و بازیکنها در قیاس با گذشته، راحتتر او را درک خواهند کرد.
رونمایی از چهره جدید آیزاک در بازی Dead Space Remake
اضافه شدن صدا به شخصیت آیزاک کلارک در بازی Dead Space Remake، تنها تغییر او نسبت به نسخه ارجینال محسوب نمیشود. در این نسخه او یک چهره کاملا جدید خواهد داشت، اما در حال حاضر واکنشهای متفاوتی نسبت به این موضوع وجود دارد. به عقیده بسیاری از افراد تغییرات ایجاد شده کاملا نادرست بوده و تیم سازنده نباید این امر را انجام میداد. او هماکنون ظاهر جوانتری دارد و به عقیده برخی از بازیکنها چهرهاش مشابه با آدام سندلر (Adam Sandler) است. البته در اکثریت جریان بازی آیزاک از کلاه خود ويژهاش استفاده میکند و آنچنان که باید بازیکنها با چهره او مواجه نخواهند شد.
صداپیشگان حاضر در پروسه تولید نسخه ریمیک
میدانیم که گانر رایت مجددا برای حضور در نقش آیزاک کلارک بازگشته است. اما در مورد سایر شخصیتهای بازی چه اطلاعاتی در دست داریم؟ تیم سازنده برای انتخاب نقش آفرینان و صداپیشگان پروژه ریمیک از چهرههایی آشنا و قدیمی استفاده کرده است. تانیا کلارک (Tanya Clarke) صداپیشه شخصیت نیکول در بازی Dead Space 2، مجددا ایفاگر این نقش در نسخه ریمیک بازی اول این سری خواهد بود. همچنین از دیگر صداپیشگان و ستارگان نام آشنای حاضر این پروژه میتوان به آنتونی الابی (Anthony Alabi)، بریجیت کالی کانالز (Brigitte Kali Canales) و تریس مارتز (Trace Martez) اشاره کرد.
سیستم گیم پلی بازی Dead Space Remake
یکی از مهمترین تغییرات ایجاد شده در نسخه ریمیک بازی Dead Space به المانهای گیم پلی این عنوان بازمیگردد. بازیکنها اینبار میبایست بیشتر از همیشه در تاریکی قدم بگذارند و مدیریت اکسیژن لباس مخصوص آیزاک نیز سختتر خواهد بود. از طرف دیگر، بازی تاکید ویژهای را روی گشت و گذار در محیطهای مختلف دارد. چراکه مناطق و اتاقهای بیشتری برای این نسخه طراحی شده و کاوش در هریک از آنها ضمن وجود خطرات متعدد، آیتمها و جوایز ويژهای را به همراه خواهد داشت.
سلاحهای بازی و تغییرات آنها
در بازی Dead Space Remake تغییرات قابل توجهی در برخی از سلاحها ایجاد شده است. سلاح Plasma Cutter که جز محبوبترین سلاحهای این فرنچایز به شمار میرود، اینبار ظاهر متفاوتی را دارا خواهد بود. اما عملکرد آن کاملا مشابه با قبل است و از نظر کارایی تغییر به خصوصی پیدا نکرده است. سلاح The Pulse Rifle از یک لانچر جدید بهرهمند است و تقریبا با نسخه مشابهاش در بازی Dead Space 2 یکسان شده است. از دیگر سلاحهای حاضر در این بازی میتوان به Force Gun اشاره کرد. در نسخه ارجینال، این سلاح صرفا برای کنار زدن دشمنان کارایی داشت. اما در نسخه ریمیک بازیکنها میتوانند از این سلاح برای امور مخلفی نظیر جا به جایی دشمنان به نقاط مد نظر استفاده کرد. علاوهبر این، بازی امکان ارتقا سلاحها را نیز در اختیار بازیکنها قرار میدهد که تاثیر واضحی را روی گیم پلی و شیوه مبارزات خواهند داشت.
اضافه شدن سیستم Intensity Director
یکی دیگر از ویژگیهای جدید بازی Dead Space Remake تحت عنوان Intensity Director شناخته میشود. طبق اعلام عوامل تیم Motive Sutdio، این ویژگی درواقع یک سیستم به خصوص برای سوپرایز کردن و ترساندن بازیکنها است. اریک باپتایزات (Eric Baptizat) کارگردان ارشد این پروژه، ویژگی مذکور را این چنین توصیف میکند:
ویژگی Intensity Director درواقع یک راه منحصر به فرد برای ما به منظور کنترل سطح استرس بازیکنها است. این سیستم به ما کمک میکند تا احساس احتمال وقوع اتفاقات مختلف را همواره به بازیکنها القا کنیم. به کمک این ویژگی میتوانیم میزان تنش و اضطراب اشخاص را کنترل کنیم. بنابراین بازیکنها همواره حس میکنند که باید مراقب باشند و خودشان را برای وحشت کردن و ترسیدن، آماده میکنند.
کشتی فضایی USG Ishimura در بازی Dead Space Remake
کشتی فضایی USG Ishimura یکی از حیاتیترین ارکان بازی Dead Space است. بنابراین مهم است که بدانیم این کشتی چه تغییراتی را در نسخه ریمیک پیدا کرده است. در این نسخه کشتی به صورت کاملا یک پارچه و بدون هرگونه صفحه بارگزاری قابل کاوش خواهد بود. بنابراین بازیکنها میتوانند بدون یک لحظه درنگ در محیطهای متنوع آن به گشت و گذار بپردازند. از طرفی، به این کشتی محیطها و اتاقهای کاملا جدیدی اضافه شده و برخی از مناطق پیشین آن نیز با توجه به تغییر مکانیزمهای گیم پلی بازی، دچار تغییر شدهاند.
ساخت بازی Dead Space Remake چندی پیش به صورت رسمی به اتمام رسید و تیم سازنده هماکنون مشغول برطرف سازی برخی از باگها و عیبهای جزئی است. این عنوان در تاریخ 27 ژانویه 2023 (7 بهمن 1401) در دسترس کاربران کامپیوتر و کنسولهای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پلی استیشن 5 قرار میگیرد. نسخه ریمیک اولین بازی از این مجموعه روی تمامی پلتفرمهای نام برده با قیمت 70 دلار عرضه خواهد شد.
نظر شما درباره بازی Dead Space Remake چیست؟ آیا این عنوان موفق به کسب محبوبیت و میزان توجه نسخه ارجینال خواهد شد؟