در این مطلب سعی داریم به همه اطلاعاتی که باید درباره سرویس گیم پس (Game Pass) بدانید، بپردازیم. از با ارزشترین سرویسها. با ما همراه باشید.
این روزها بیشتر از هر زمانی نام یک سرویس به گوشمان میخورد و آن هم سرویس گیم پس (Game Pass) است. خیلیها از این سرویس، به عنوان بهترین محصول مایکروسافت در نسل هشتم یاد میکنند. نسلی که طبق آمار و ارقام، یک شکست تجاری برای مایکروسافت به حساب میآید. اما حال به نظر میرسد قرار است ورق به سمت مایکروسافت برگردد. زیرا با سرمایهگذاری کلانی که روی گیم پس انجام داده است، بازار را به سمت تغییرات شدیدی سوق میدهد. تغییراتی که به نظر میرسد آینده صنعت بازیهای ویدئویی به آن گره خورده است. صنعتی که این روزها بیشتر از هر زمانی نیاز به تغییرات بنیادین و هستهای دارد.
سرویس گیم پس چیست؟
اولین سوالی که با شنیدن نام گیم پس برایمان ایجاد میشود، کارایی آن است. بیاید برای معرفی سرویس گیم پس، به سرویسی که در حال حاضر اغلب افراد جهان از آن استفاده میکنند بپردازیم. احتمالا با نام نتفلیکس (Netflix) آشنا هستید. محصولی که با خرید اشتراک یک ماهه و یا مدت دار آن، میتوانید به اقیانوسی از فیلم و سریالهای روز دنیا دسترسی داشته باشید. البته که همه چیز به فیلم و سریالها روز خلاصه نمیشود. بلکه این محصول گنیجه نفیسی از هزاران فیلم و سریال قدیمی و کلاسیک را نیز در خودش دارد. همانطور که میدانید، برای دیدن هر کدام از فیلم و سریالها در نتفلیکس، نیازی به پرداخت هزینه جداگانهای ندارید. به عبارتی دیگر، فقط کافیست مبلغی را به صورت اشتراک ماهانه پرداخت کنید تا به تمام فیلم و سریالها دسترسی داشته باشید.
دقیقا چنین مکانیزمی نیز مایکروسافت روی سرویس گیم پس اعمال کرده است. با این تفاوت که به جای فیلم و سریال، در گیم پس، بازیها حرف اول را میزنند. شما میتوانید تنها با پرداخت 10 دلار به صورت ماهیانه به هزاران بازی بزرگ و کوچک دسترسی داشته باشید. به موازات صحبتهایی که در بخش نتفلیکس داشتیم، در این سرویس نیز خبری از پرداخت جداگانه بابت هر کدام از بازیها وجود ندارد. یعنی لازم نیست که بابت هر کدام از بازیهای درون این سرویس، هزینهای را بپردازید. بلکه فقط کافیست ماهیانه مبلغی را به عنوان حق اشتراک واریز کنید تا به آرشیو بزرگ مایکروسافت دسترسی داشته باشید.
هدف این سرویس چیست؟
حالا که با کارایی سرویس گیم پس آشنا شدهاید، احتمالا از خودتان میپرسید که چرا مایکروسافت باید میلیونها دلار هزینه کند تا ما بازیها را به نوعی، در قالب رایگان، دریافت کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فروش نسخهای محصولات این روزها به صورت کلی از بازار حذف شده است. در ایران عزیزمان نیز به وضوح میتوان این موضوع را در بخش فیلم و سریال ببینیم. دیگر خبری از فروش نسخهای فیلم/سریالها در سوپرمارکتها نیست. بلکه فقط کافیست مبلغی را به صورت اشتراک به یکی از سرویسهای پخش خانگی بپردازید تا به دهها فیلم و سریال روز دسترسی داشته باشید. نکتهای که باعث رفتن بازار به سمت این مدل از فروش و سرویس دهی شده، تغییر نیازهای جامعه و همینطور سود بالای آن است. بله؛ این مدل فروش بیشتر از فروش نسخهای برای شرکتهای ناشر سود دارد. زیرا میتوانند تبلیغات بیشتری دریافت کنند و به موازات آن، هزینههای بیشتری نیز بدست آورند.
- محصول مرتبط: خرید ایکس باکس سری ایکس با بهترین قیمت در بازار
در دنیای بازیهای ویدئویی نیز به همین شکل است. هر چه مشترکین سرویس گیم پس افزایش پیدا کند، مایکروسافت سود بیشتری را به جیب میزند. این روند، با اضافه شدن بازیهای جدید به این سرویس، سرعت بیشتری نیز پیدا کرده است. طی آماری که چندی پیش منتشر شد، سرویس گیم پس به مرز 30 میلیون کاربر رسیده است. رقمی که به طور حتم طی ماههای آینده با خریدهای بزرگی که مایکروسافت انجام داده، بیشتر نیز خواهد شد.
چه بازیهایی روی گیم پس دردسترس هستند؟
تا یک سال پیش، میتوانستید همه عناوین انحصاری مایکروسافت را روی این سرویس تجربه کنید. اما امروز که در اوایل سال 2022 قرار داریم؛ لیست بازیهای گیم پس بزرگتر و ارزشمندتر از هر زمانی شده است. به لطف خریدهای بزرگ مایکروسافت، هزاران بازی بزرگ را میتوان روی این سرویس پیدا کرد. از بازیهای استودیو بتسدا گرفته تا جدیدا بازیهای شرکت اکتیویژن بلیزارد که شامل مجموعه بازی Call of Duty نیز میشود. بله! دیگر نیاز نیست که نسخه جدید بازی Call of Duty را به صورت جداگانه خریداری کنید. این بازی از این به بعد در روز انتشار به صورت رایگان روی سرویس گیم پس دردسترس قرار میگیرد. چه چیزی بهتر از این! وجود همین یک بازی روی سرویس گیم پس، میتواند به خودی خود نشان دهد که با چه سرویس بزرگی مواجه هستیم.
از دیگر بازیهای دردسترس روی این سرویس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- Forza Horizon 5
- Halo Infinite
- Final Fantasy 13
- Mortal Kombat 11
- It Take Two
- Hades
- Back 4 Blood
- The Evil Within 2
- و …
البته که هر ماه، بازیهای جدیدی به این سرویس اضافه میشوند. همچنین، برخی از آثار نیز با محدودیت زمانی روی این سرویس دردسترس قرار میگیرند. برای مثال چندی پیش بازی Red Dead Redemption 2 و یا بازی GTA V، برای مدت چند ماهه روی این سرویس قرار گرفتند. شایان ذکر است که اینگونه آثار را تنها در مدت زمان مشخص شده میتوانید تجربه کنید.
آیا گیم پس برای ما ایرانیها نیز قابل استفاده است؟
با وجود تمام این تفاصیل، شاید از خودتان بپرسید: «این سرویس برای ما ایرانیها نیز دردسترس است؟» در جواب این سوال باید گفت: «هم بله و هم خیر!» به لطف تحریمهای ظالمانه آمریکا، مایکروسافت به طور مستقیم به ما ایرانیها سرویس نمیدهد. همین باعث میشود که نتوانید به صورت مستقیم به گیم پس دسترسی داشته باشید. اما این پایان راه نیست. روشهای بسیاری برای دور زدن این موضوع وجود دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به DNSها اشاره کرد. به راحتی با استفاده از DNSهای ایکس باکس دردسترس در اینترنت میتوانید بازیهای روز دنیا و همینطور قدیمی را در سرویس گیم پس، دانلود و تجربه کنید.
- محصول مرتبط: خرید ایکس باکس سری اس با بهترین قیمت در بازار
سرویس گیم پس روی چه پلتفرمهایی دردسترس است؟
خوشبختانه مایکروسافت سیاست خوبی را در قبال سرویس گیم پس اتخاذ کرده است. این سرویس، در حال حاضر با سرویس xCloud به نحوی ترکیب شده است. سرویس گیم پس در ابتدا تنها برای کنسول ایکس باکس وان دردسترس بود. مایکروسافت با عرضه ویندوز 10، این سرویس را برای دارندگان ویندوز 10 نیز دردسترس قرار داد. حال با عرضه کنسولهای نسل نهمی، دارندگان ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس نیز میتوانند از این سرویس استفاده کنند.
در آخر، به لطف سرویس ابری xCloud، دارندگان برخی از مدل گوشیهای هوشمند نیز به کاربران این سرویس اضافه شدهاند. روی گوشیهای هوشمند، بازیها با استفاده از سرویس ابری xCloud اجرا میشوند. به عبارتی برای اجرا بازیها نیازی به سخت افزار قدرتمند ندارید. بلکه فقط به سرعت اینترنتی مناسب برای دانلود بر لحظه نیاز خواهید داشت.
آینده صنعت درستان سرویسهایی مانند گیم پس خواهد بود
بیشک، با نگاهی به اینگونه سرویسها میتوان گفت که آینده در اختیار آنها خواهد بود. در حال حاضر، بیشتر از هر زمانی نگاهها به سونی دوخته شده است. شرکتی که سرویسی مشابه با گیم پس، با نام پلی استیشن ناو (PlayStation Now) دارد، اما نتوانسته آن را گسترش دهد و به نوعی از رقابت با مایکروسافت عقب مانده است. همین عقب ماندگی باعث شده تا بیشتر از هر زمانی، دارندگان کنسولهای پلی استیشن به سونی برای ارائه سرویسی مانند گیم پس فشار بیاورند. مدیران این شرکت نیز در صحبتهایشان، وعده دردسترس قرار دادن سرویسی برای رقابت با گیم پس را در سال 2022 میلادی دادهاند. خیلیها میگویند که این سرویس در اوایل سال میلادی جاری معرفی خواهد شد. بیشک اگر سونی بخواهد از رقابت جا نماند، نیاز دارد تا سرویسی در خور برای رقابت با گیم پس ارائه دهد.
در آخر نیز، سرویس گیم پس میتواند بسیاری از نیازهایتان را رفع کند. به ویژه برای ما که در ایران زندگی میکنیم؛ این سرویس میتواند بسیار مفید باشد. زیرا تنها با پرداخت 10 دلار به صورت ماهیانه، میتوان آثاری را تجربه کرد که برای هرکدامشان باید 60 دلار بپردازید. همین باعث میشود که سرویس گیم پس در رده سرویسهای اقتصادی و مقرون به صرفه نیز قرار بگیرد. البته چنین چیزی تنها برای ما ایرانی خوب نیست، بلکه برای جامعه بزرگ بازیکنان سراسرجهان نیز مناسب خواهد بود. زیرا سرویسهایی مانند گیم پس به شدت از هزینههای یک بازیکن، کم خواهد کرد.
نظر شما درباره سرویس گیم پس چیست؟ آیا به نظرتان این سرویس میتواند نبض بازار را به دست بگیرد؟ به نظرتان این سرویس موفقیت نتفلیکس را اینبار در حوزه صنعت بازیهای ویدئویی تکرار خواهد کرد؟ خوشحال میشویم که نظراتتان را با ما و کاربران سایت در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.