در این مطلب به معرفی بازی It Takes Two میپردازیم. اثری که توانسته جایزه بهترین بازی سال 2021 را برای خودش کند. با گیم سیتی همراه باشید.
رویداد The Game Awards 2021، پس از کلی کش و قوس، سرانجام بامگاه جمعه به وقت تهران برگزار شد. مراسمی که توانسته جایگاه قدرتمندی را طی چند سال اخیر در صنعت بازیهای ویدئویی و کم کم میتوان گفت در فضای مدیا، بدست بیاورد. جف کلی (Geoff Keighley)، شاید بهترین مجری و تهیه کننده دنیا نباشد، اما بیشک یکی از خلاقترینها در صنعت بازیهای ویدئویی است. صنعتی که اگر نگاهی به گزارشهای سالیانه از درآمدهای آن داشته باشید؛ به طور حتم به عظمتش پی خواهید برد. شاید بگویید: «نه؛ آنطور که میگویی نیست.» خیلی خب! شاید جالب باشد بدانید که درآمد بازی Fortnite تا همین اواخر، هم تراز با هفت تا ده کشور جهان سومی دنیا بوده است. این آمار و ارقام واقعا دیوانه کننده و صد البته، جذاب است. معرفی بازی It Takes Two را از دست ندهید.
نگاهی به رویداد The Game Awards و تاریخچه آن
به طور حتم چنین صنعتی، مانند دیگر مدیاها مانند سینما و …، نیاز به برگزاری جشنوارههایی دارند. جف کیلی از چندین سال پیش این وظیفه را برعهده گرفت و با خرج خودش، رویدادی به نام Video Game Awards ایجاد کرد. رویدادی که پس از گذشت مدتی به The Game Awards تغییر نام پیدا کرد. رفته رفته، عظمت این رویداد بیشتر از قبل شد. به حدی که در بعضی از سالها، تعداد بینندههای آن از تعداد بینندههای مراسمی مانند اسکار، سبقت گرفت. همین باعث شد تا چهرههای نام آشنای سینما و تلویزیون را در این رویداد ببینیم. اما هدف از این مطلب، معرفی رویداد The Game Awards نیست. بلکه هدف از این مطلب، پرداختن به اتفاق بزرگی است که در این رویداد رخ داده.
ساعت خبر از شروع روز کاری ما ایرانیها میداد، اما اکثرمان، چشم را به استیج مراسم TGA دوخته بودیم. سرانجام نوبت به اهدا جایزه بهترین بازی سال رسید. جایزهای که این بار، به بازی It Takes Two داده شد. اثری که توسط استودیو Hazelight ساخته شده است و روایتی منحصر به فرد، در بحبوحه عناوینی که فقط به سبک بتل رویال میپردازند؛ دارد. شاید همین منحصر به فردی باعث شد تا این بازی در سال 2021، لقب بهترین اثر سال را بگیرد. لقبی که واقعا برازنده آن است. در این مطلب به این موضوع میپردازیم که چرا این بازی لقب بهترین اثر سال را گرفته است و چرا این بازی پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شده به بهترین بازی چند سال اخیر را نیز دارد.
گاهی اوقات خلاف جریان آب شنا کن!
چهرهای که در زمان گرفتن جایزه روی صحنه حاضر شد، برای خیلی از افرادی که دنبال کننده صنعت بازیهای ویدئویی هستند؛ آشنا بود. جوزف فارس (Josef Fares) را خیلیها به واسطه سخنرانی عجیب و صد البته فوق العادهاش در رویداد The Game Awards 2018 میشناسند. سخنرانی که در آن انگشت را به سمت مراسم اسکار گرفت و گفت میخواهد شانس خودش را در دنیای بازیها امتحان کند. صنعتی که خبری از تبانی و دادن جایزههای بیدلیل به افرادی که لایق آن نیستند؛ نخواهد بود.
سالی که او با بازی A Way Out در این مراسم حاضر شد؛ ایدهای را به نمایش گذاشت که برای خیلیها عجیب بود. ایده جوزف فارس، شما را بعد سالها، باری دیگر با آثار Co-Op آشنا میکند. به موازات آن میگوید، اگر میخواهی داستان را پیش ببری، باید با نفر دوم هماهنگ باشی. شاید این ایده کمی قدیمی به نظر برسد، اما رنگ و لعابی که جوزف فارس به آن داد، باعث جذابیش شد.
معرفی بازی It Takes Two
زمانی که EA با لوت باکسهای آزاردهندهاش، بازیکنان را به جان یکدیگر انداخته بود؛ جوزف فارس گفت در بازیهای من هیچ خبری از لوت باکس نیست و تنها هدفش، سرگرم شدن بازیکنان است. هدفی که واقعا به آن پایبند بود. کمی گذشت و در سال 2021، ما شاهد عرضه بازی It Takes Two بودیم. اثری که باری دیگر میتوان در آن امضای جوزف فارس را دید. در این بازی نیز همکاری حرف اول را میزند. بازی It Takes Two اثری در سبک Co-Op است که شما را وارد روایتی جذاب میکند. همه چیز از دیدن لحظات دعوا کردن مادر و پدر، توسط پسری شروع میشود. پسرک داستان ما با چشمهای اشک آلود، آرزو میکند که همه چیز دوباره به روزهای اولش برگردد. آرزویی که اینبار فرشته آرزوها، آن را برآورده میکنند.
مادر و پدر این پسرک، به دو عروسک تبدیل میشوند و حال باید برای نجات دادن جانشان و برگشتن به حالت عادی، با یکدیگر چالشهایی را انجام دهند. در بازی It Takes Two، هیچ خبری از خشم نیست. هیچ خبری از تفنگ و تیراندازی نیست. هیچ خبری از سلاحهای مدرن برای جذب مخاطب نیست. بلکه اینبار ذات حقیقی انسانها مورد سوال قرار میکیرد. اینکه در دنیای اعصاب خردکن امروزی، باید به اصل و ماهیت خلقت که عشق است؛ پی برد. در این ماجراجویی، شما میتوانید به عنوان یکی از دو شخصیت مادر و پدر، قرر بگیرد. شاید بتوان گفت اصلیترین دلیل موفقیت بازی در داستان سرایی، خلاف جهت شنا کردن جوزف فارس است.
رو در روی هم در نیاید؛ باهم باشید!
نکتهای که باعث جذابیت دوچندان این اثر شده، امکان تجربه Co-Op، حتی از راه دور است. همچنین دیگر لازم نیست که بازی را هر دو طرف به صورت جداگانه خریداری کرده باشند. بلکه فقط کافیست یکی از دو طرف، بازی را بخرد و برای دوستش، دعوت نامه بفرستد. به طور حتم به کار گیری این مکانیزم، به جذابیت و همینطور فروش بالای بازی کمک شایانی کرده است. مکانیزمی که باز خبر از دادن عشق و تبادل محبت با یکدیگر است.
شاید بچهگانه به نظر برسد، اما مملو از اتفاقاتی است که برای تجربه آنها باید سالیان سال عمر و تجربه داشته باشید
در دنیای پر زرق و برق امروزی که آثاری مانند بازی Call of Duty: Warzone پادشاهی میکنند؛ بازی It Takes Two در کمال سادگی منتشر شده است. اگر به تصاویری که در این مطلب استفاده شده نگاهی بیندازید، به وضوح سادگی را میتوانید ببینید. این دقیقا هدف اصلی آخرین ساخته جوزف فارس است. هدفی که در آن میخواهد نشان دهد حتی با بودجه کم، میتوان آثاری را ساخت که در کمال سادگی، جذاب و منحصر به فرد باشند. درست در عصر بازیهایی که میخواهند با گرافیک و همینطور سلاحهایشان، شما را در خود غرق کنند؛ بازی It Takes Two به دنبال تصاحب قلب شما است.
بازی It Takes Two را حتی برای یکبار هم که شده باید تجربه کنید
در آخر، بازی It Takes Two ترکیبی از بهترین و جذابترین المانهایی است که در میان بازیهای امسال میتوانید پیدا کنید. ترکیبی که هدفش، پخش کردن عشق به گردافشانی گلها در صبحگاه است. تجربه بازی با عشقتان، به طور حتم به یکی از جذابترین تجربیتاتتان در چند سال اخیر تبدیل میشود. هرچه بیشتر جلو میروید، بیشتر متوجه میشوید که با یک بازی ساده رو به رو نیستید. بازی مملو از پازلها و اتفاقاتی است که برای حل کردنشان، نیاز به کار گروهی دارید. چه بسا این کارگروهی باعث نزدیکتر شدن شما به فردی باشد که دوستش دارید. یک ضرب المثل قدیمی است که میگوید: «آدمها را در سفر بشناس.» به نظرم باید از این به بعد برای اینکه متوجه شوید فردی که عاشقش هستید، واقعا عشق نهایی شما است؛ باید گفت: «عشقتان را در بازی It Takes Two بشناس.»