به نظر میرسد مایکروسافت قرار نیست از عرضه نسخه پلی استیشن بازی Call of Duty جلوگیری کند. با گیم سیتی همراه باشید.
چند روز پیش بمب خبری دهه 2020 میلادی منتشر شد و آن هم خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بود. مایکروسافت پس از خرید شرکت مادر بتسدا، دوباره دست روی خرید شرکت بزرگ دیگری گذاشته است. خیلیها در زمان خرید هفت میلیاردی زنیمکس (ZeniMax) توسط مایکروسافت، آن را یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ خواندند. خریدی که مجموعههای بزرگی مانند بازی Fallout را به داراییهای مایکروسافت اضافه کرد. مایکروسافت حال پس از گذشت چند ماه، بمب خبری دیگری را منتشر کرده است. شرکت اکتیویژن بلیزارد، با قیمت 68 میلیارد دلار (!)، در تصاحب مایکروسافت قرار گرفته است.
رقم این خرید به قدری بزرگ است که خیلیها در دقایق نخست انتشار این خبر، آن را شایعه خواندند. اما خبری از شایعه نیست. مایکروسافت در حال حاضر، صاحب یکی از بزرگترین مجموعههای تاریخ صنعت بازیهای ویدئویی است. بازی Call of Duty، یکی از آثار اکتیویژن بلیزارد است. نباید از دیگر آثار این شرکت نیز به راحتی عبور کنید. از بازی Overwatch گرفته تا بازی StarCraft، بازی Crash Bandicoot که خودش زمانی نماد پلی استیشن به حساب میآمد و Diablo؛ اینها تنها بخشی از صدها بازی بزرگی است که در انحصار مایکروسافت در آمدهاند.
خبری از عدم عرضه نسخه پلی استیشن بازی Call of Duty نیست!
سوالی که برای خیلیها در زمان انتشار این خبر شکل گرفته است، مسیر راهی است که مایکروسافت میخواهد با مجموعههای بزرگ جدیدش داشته باشد. چه باور کنیم و چه آن را کذب در نظر بگیریم، آثار بزرگی از امروز در انحصار مایکروسافت است و مایکروسافت به نوعی صاحب آنها است. به عبارتی دیگر، بازی Call of Duty جزو داراییهای مایکروسافت به حساب میآید و این شرکت میتواند هر کاری که دلش میخواهد با آن انجام دهد. همین موضوع باعث شد تا بعضیها گمانهزنیهایی پیرامون انتشار انحصاری بازیهای یاد شده روی کنسولهای ایکس باکس داشته باشند. این را بگویم که چنین اتفاقی به هیچ وجه دور از ذهن نیست و احتمال دارد که رخ بدهد.
اما خوشبختانه به نظر میرسد مایکروسافت به هیچ وجه نمیخواهد مسیر عرضه انحصاری بازیهای جدیدش را دنبال کند. به تازگی فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس ایکس باکس، در توییتی کوتاه خبر از صحبتهای اخیرشان با مدیران سونی و همکاری آنها باهم داده است. وی در این توییت میگوید:
«این هفته صحبتهای خوبی با مدیران سونی داشتم. من حسن نیتمان را برای احترام گذاشتن به توافقات پس از خرید اکتیویژن بلیزارد و تمایلمان به نگهداشتن بازی Call of Duty روی پلی استیشن تایید کردم. سونی بخش مهمی از صنعتمان است و ما برای روابطمان ارزش قائل هستیم.»
سیاستهای جدید مایکروسافت برای آینده صنعت بازیهای ویدئویی چیست؟
از این توییت میتوان برداشتهای مختلفی داشت. اما حداقل یک چیز کاملا مشخص است و آنهم پایبند بودن مایکروسافت به توافقهای موجود بین سونی و اکتیویژن بلیزارد است. توافقاتی که طبق آن، محتوای انحصاری جذابی برای نسخههای پلی استیشن این بازی، منتشر میشود. همچنین اسپنسر به صورت رسمی تایید کرده است که بازی Call of Duty روی پلی استیشن باقی خواهد ماند. اما تا چه زمانی؟ آیا منظور اسپنسر نسخههای قدیمی این بازی است؟ در نسخههای آتی از این مجموعه، تغییری روی عرضه بازی صورت میگیرد؟ اثری مانند بازی Warzone به صورت انحصاری در اختیار دارندگان کنسولهای ایکس باکس قرار میگیرد؟ اینها تنها بخشی از دهها سوالی است که هنوز بیجواب ماندهاند.
خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به قدری خرید بزرگی است که ما هیچ چیزی از آینده آن نمیدانیم. به عبارتی، تا به حال شرکتی دست به این کار نزده است تا ما بتوانیم طبق آن برداشتهایی از آینده داشته باشیم.
البته هنوز یک سال و نیمی به رسمی شدن این خرید مانده است. اما تا آن زمان، بازیهای اکتیویژن بلیزارد به طور حتم روی سرویس گیم پس دردسترس قرار خواهد گرفت. همچنین از این به بعد، باید شاهد انتشار بازیهای اکتیویژن بلیزارد در روز عرضه روی سرویس گیم پس باشیم. این اتفاق میتواند به افزایش فروش ایکس باکس کمک شایانی کند. فراموش نکنید که برنده اصلی این رقابت، بیشتر از اینکه شرکتها باشند؛ بازیکنان هستند. اینکه بتوانیم با پرداخت مبلغ اندکی به اقیانوسی از بازیهای بزرگ و کوچک روی سرویس گیم پس دسترسی داشته باشیم؛ اتفاق بزرگی است.
نظر شما درباره تغییرات شکل گرفته چیست؟ خوشحال میشویم در قسمت نظرات با ما و کاربران سایت به اشتراک بگذارید.
منبع: Gameinformer